E. PAUL TORRANCE |
E. Paul Torrance memberikan definisi kretiviti sebagai proses seseorang menjadi peka terhadap masalah kekurangan, jurang pengetahuan, unsur yang tiada, ketidakharmonian dan sebagainya. mengenalpasti perkara-perkara yang sukar, mencari penyelesaian dan membuat hipotesis tentang kekurang yang dijumpai kemudian menguji semula dan diubahsuai dan akhirnya berkongsi keputusan kepada orang lain
HELBERT READ |
Menurut Helbert Read, kita bukan hanya mengajar kanak-kanak untuk mengetahui tetapi pada masa yang sama mengajar mereka mencipta. Untuk mengetahui fakta ( otak kiri ) adalah suatu perkara yang menukarkan fakta kepada bentuk baru yang memerlukan keupayaan membuat metafora (otak kanan) adalah suatu perkara yang lain, yang merupakan fungsi pemikiran kreatif. bagi mempertingkatkan daya kreativiti seseorang, pembelajaran dan pengalaman aktiviti pendidikan seni amat diperlukan.
JUNE KING MCFEE |
June King McFee mentaktifkan kreativiti sebagai keupayaan seseorang mencipta sesuatu yang baru atau mampu mengolah idea baru atau lain yang lebih bermakna. seni tidak terhad kepada hasil karya seni sahaja tetapi juga melibatkan pengalaman estetika.
VIKTOR LOWENGFELD |
Mengikut Viktor Lowengfeld kreativiti
ialah suatu naluri (instinct) semula jadi sejak lahir yang dimiliki oleh setiap
orang. Naluri itu adalah faktor pertama digunakan bagi menyelesaikan atau
membuat pernyataan tentang masalah kehidupan. Keinginan pula menjadi asas yang
mendorong seseorang berupaya menyelidik dan meneroka sesuatu. Tanpa naluri dan
keinginan, manusia tidak akan bertindak.
EDWARD DE BONO |
Edward De Bono menyatakan
bahawa menjadi kreatif bermaksud mewujudkan sesuatu yang belum pernah ada iaitu
sesuatu yang baru dan mempunyai nilai. Sesuatu hasil yang kreatif sepatutnya
tidaklah mudah atau merupakan sesuatu yang biasa. Ianya mesti merupakan sesuatu
yang unik dan jarang ditemui.
oleh : NURUL SYAHIRAH BINTI ABDUL RASIT
No comments:
Post a Comment